Generalforsamling 2010 - referat

5.     Tage stilling til forslag fra bestyrelse og medlemmer
5a. Hvordan får vi flere på vandet, emne foreslået af Søren A
5b. Hvad skal klubbens navn være, emne foreslået af Søren A
5c. Aktiviteter i den kommende sæson, emne fremsat af Henning.

6.     Fastsættelse af kontingent for det kommende år

7.     Behandle emner på forespørgsel fra medlemmer, der er ikke fremkommet nogen emner.

8.     Eventuelt.

Referat:

Årets generalforsamling blev afholdt i Hellerup i forbindelse med årets efterårstræningssamling. Efter endt debriefing på dagens træning slog Henning i bordet og tog ordret. Da der ingen steder i vores vedtægter står, at der skal udpeges en ordstyrer, fastslog Henning med det samme at indkaldelsen til generalforsamlingen var sket rettidigt. Herefter blev Bjarke valgt til referent – og generalforsamlingen kunne starte.

Ad 3.
Første alvorlige punkt var formand Hennings beretning:

Siden sidste general forsamling for 13 mdr. siden har aktiviteten i klassen nærmest været at betragte på et jævnt niveau. Oven på VM i Sønderborg, har alle nok trængt til en pause sæson.

Der er igen kommet en del nye sejlere i klassen, velkommen til dem, nogle af de gamle er stoppet eller holder pause, tak for den tid vi havde sammen. Der er i år 23 betalende medlemmer, en lille tilbagegang i forhold til forrige år, men med 15-17 sejlere fremmødt til flere af vore arrangementer er vi stadig en aktiv klasse.

Der har i det forløbne år været afholdt et bestyrelsesmøde i forbindelse med DM i Korsør, derudover har været en livlig debat på mail, når der har været behov.

Vi har fået Søren Winther til at være webredaktør. Dette har virkeligt hjulpet, nu kommer der jævnligt nye indslag på siden, stor tak til Søren, håber at han vil fortsætte dette arbejde.

Aktiviteter det forløbne år, se i øvrigt referater på hjemmesiden:

VM i Australien, i dette stævne havde Lars Bo og Henning valgt at deltage, det blev til placeringer midt i feltet, men de havde en oplevelsesrig tur og lyst til flere internationale stævner.

I Bella havde vi atter Johns jolle med, der var god interesse på standen. John holdt foredrag om jollens historie, desværre for et noget magert publikum, men tak for indsatsen.

Efter en lang kold vinter, startede vi op med træningssamling i Århus 24-25/4. kan ikke huske hvor mange der deltog.

Til Sailextreme var vi i år 21 deltagere. The Contenders completed 6 races altogether allowing 1 drop. Søren won all but one race and was clearly the fastest in the Contender fleet. His mate Jacob Lunding came 2nd and Christoph Engel came 3rd.

Kieleruge blev en ren dansk dominans. Vi have i år fået Peter Hansen til at være med som vores coach. Dette var en medvirkende årsag til, at alle tre podiepladser blev besat af danskere. Vi var i alt 12 Danskere i det 48 både store felt.

EM i LaRochelle. Her var der 4 der havde valgt at køre den lange vej. Endnu engang viste vi af Danmark hører med i toppen i det internationale felt. Bjarke blev nummer 2, Søren 4, Henning 30 og Bo 42, efter et par udgåede og en 1. plads.

Århus festuge havde i år kun deltagelse af 11 Contendere. Måske fordi 4 havde valgt Garda denne weekend, se ref. på hjemmeside.

Klassemesterskabet blev i år afholdt i Korsør sammen med E-Jollerne for på denne måde at vise de unge sejlere, at det også er muligt at sejle jolle også efter, at man selv har fået kørekort.
Desværre blæste det for meget om lørdagen, det blev til 4 sejladser søndag, hvor hver sejlads blev vundet af forskellige sejlere! Søren A var dog bedst med 3 2. pladser foruden den sejlads han vandt. Til lykke med det, nu må der snart et andet navn på der præmie, det kan godt blive svært, med alle de Søren´er der efterhånden er i klassen.

Vi har også i efteråret haft joller med til DS´s ”prøv noget nyt” arrangementer i Hundige og Roskilde, det sidste med et godt udbytte for klassen, se ref. på hjemmesiden.

Slutkommentar:
Dette er en gentages fra sidste år: Vi har atter markeret os som en aktiv klasse, med sejlere på højeste internationalt niveau og mange aktive sejlere til vore nationale stævner. Vi vil i bestyrelsen stadigt arbejde på at øge interessen for Contender sejlads og hjælpe nye sejlere i gang, samt øge standarden blandt de eksisterende sejlere. Mere under punktet aktiviteter for den kommende sæson.

Ad 4.
Nuværende bestyrelse  består af Henning (formand), Jacob Lunding (Kasser), Søren Andreasen,  Claus Litzinger, Søren Lund og John Bagh. Derudover har vi en revisor udpeget men ingen kunne huske hvem det var. John Bagh ønsker ikke genvalg. Lars Bo havde til gengæld indvilliget i at træde i hans sted med primær fokus på bådudstillingerne. Da der ikke var andre, der ville slås om pladsen, blev der hurtigt klappet af Lars. Jacob Lunding havde ikke givet udtryk for at han ønskede at stoppe, hvilket også gjaldt Henning.

Den nye bestyrelse ser derfor ud som følger:
Formand: Henning Wermuth
Kasser: Jacob Lunding
Menigt bestyrelsesmedlem: Lars Bo, Claus, Søren L. & Søren A.

Ad 5.
For at fastholde fokus på rekruttering af nye contendersejlere havde vi igen i år punktet: Hvordan får vi flere Contendere på vandet på agendaen.

Det blev til en god og forholdsvis lang diskussion.

Der er melding rundt omkring i landet på folk, der måske gerne vil skifte til Contender. Bl.a. Sejlunionens nye "Prøv noget nyt"-program har givet pote. Så det vil vi støtte op om igen, hvis det fortsætter.

Herudover blev der talt om en bedre placering af ”Prøv klubjollen” på vores hjemmeside. Det skal placeres mere centralt og evt. sammen med en film af Solvej for at vise hvordan man som nye (og pige/kvinde) starter i Contenderklassen.

Andre forslag der kom op under diskussionen var øl/vand efter hver sejladsdag og samlet grillarrangement under Kerteminde. Første punkt var der ikke tilslutning til. Mendens det blev besluttet, at Bo arbejder videre med økonomien for et samlet grillarrangement under Sal Extreme.

Ole Lahn fortalte under dette punkt, at ham var i gang med at lave en artikel om, hvordan det havde været at starte i Contenderen.

Under punkter Hvad skal vi hedde blev det besluttet, at vi ønsker en vedtægtsændring så vi, når der kommunikeres på dansk hedder Dansk Contender Klub og Danish Contender Association, når vi kommunikerer på engelsk.

De aktiviteter der blev nævnt for sæsonen 2011 var:
  • 2 træningslejre i foråret
  • bådudstillingen
  • DM

Det er muligt at ansøge ICA om tilskud til udgifter if. Bådudstillingen. Søren lovede at han vil stå for dette.

Hvad angår de 2 træningslejre vil der være én på Sjælland og én i Jylland. Vi vil forsøge at koordinere det med tyskerne, så det ikke falder sammen med et af deres store forårsstævner.

Mht. DM så har vi fået en invitation fra 505-klubben om et fælles DM. Umiddelbart var der ikke stemning for det, da vi ikke ser de helt store rekrutteringsmuligheder i 505-klassen. Det er mere oplagt med Europejollen. Jesper undersøger med Europejollerne, hvornår de har deres DM.
En enkel ekstra bemærkning vedr. DM kom fra Søren. Nogle af de andre lande havde nævnt, at de ikke ville køre til DK for et 2-dags stævne. Måske skulle DM fremover være et 3-dags stævne.

Ad 6.
Regnskabet blev ikke fremlagt, da det ikke var lavet af kassereren, men vi ca. 14.000 kr. stående på vores konto.
Bestyrelsen foreslog at fastholde kontingentet på 300 kr. Det blev vedtaget på trods af Bjarke og Bos forslag til en forhøjelse.

Ad 7 & 8 var der ingen bemærkninger til.